بیست و یکمین همایش صنایع دریایی - جزیره قشم

طرح و ساختار اجرایی همایش

کشور عزیز ما ایران تجلی‌گاه نعمتهای بیشمار الهی می‌باشد و یکی از این نعمت های بزرگ، قرار گرفتن کشور ایران در یک موقعیت جغرافیایی راهبردی و داشتن حدود ۵۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی در شمال و جنوب کشور با منابع غنی معادن معدنی و نفت و گاز دریایی، آبزیان بیشمار و جایگاه ممتاز حمل و نقل بین‌المللی، خصوصاً مسیرهای حساس انتقال نفت و گاز و مجاورت با بنادر مهم و پر رفت و آمد بوده و این منابع عظیم و پتانسیل‌های موجود می‌تواند در تولید ناخالص ملی و درآمدهای کشور تأثیر بسزایی داشته و زمینه‌های فعالیت و موفقیت‌های بزرگی را برای یک صنعت عظیم دریایی که متضمن اشتغالزایی، محرومیت‌زدایی، رشد اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری و فناوری باشد فراهم آورده است.

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی - جزیره قشم

ایران کشوری دریایی

فرابخش صنایع دریایی کشور مشتمل بر امور حمل و نقل دریایی، بنادر و اسکله‌ها، صنایع ساخت و تعمیر کشتی، پروژه‌های سکوسازی، صیادی و … می‌باشد. صنعت کشتی سازی قادر است بیش از ۲۵۰ گروه صنعتی و خدماتی جانبی را بطور کاملاً کیفی فعال نماید. بازار سالیانه ساخت و تعمیر شناورها و سازه‌های دریایی در مجموع تقریباً بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده و حجم تقریبی پروژه‌های دریایی برای ده سال آینده ۴۰ میلیارد دلار و فرصت شغلی برای ۸۰۰ هزار نفر در سال برآورد می‌شود. در مقوله حمل و نقل دریایی می‌توان به جایگاه مهم شرکتهای کشتیرانی در بخش حمل نفت و گاز، حمل بار و مسافر و بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات غیر نفتی کشور که از طریق دریا صورت می‌گیرد و درآمد ارزی چشمگیری نصیب کشور می‌شود اشاره نمود. همچنین موقعیت حساس سیاسی، اقتصادی امنیتی و فرهنگی خلیج فارس و دریای خزر بر این مهم افزوده و لازم است برنامه های جامعی در خصوص توسعه پایدار صنایع دریایی کشور در بخش دفاعی و غیر دفاعی نیز تدوین گردد.

بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران

بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران


صنعت دریایی جایگاه مهم و راهبردی در اقتصاد و امنیت کشور داشته و در سالهای اخیر بر اهمیت آن افزوده شده است. متأسفانه بخاطر مسائل و مشکلات مطرح در این گونه صنایع و عدم شناخت بسیاری از مسئولین از مزیت‌های این صنعت مهم آنطوری که باید و شاید تاکنون بهره برداری مناسب و کافی از آنها صورت نگرفته است.
طی سالهای اخیر اهمیت اقتصادی و امنیتی دریاها و صنایع دریایی کشور بیش از پیش محسوس گردیده است و خیلی از مراکز اجرایی کشور رویکرود مثبتی به این صنعت مهم داشته‌اند. با مقایسه فعلی وضعیت صنایع دریایی با سال های گذشته می‌توان نگاهی امیدوارانه‌تر به آینده داشت و تا رسیدن به اهداف نهایی سعی و تلاش فراوان نمود. قبل از سال ۷۸ ساخت کشتی و سازه های دریایی در کشور غیر ممکن می‌نمود، موضوع ایجاد هماهنگی بین ارگانهای مختلف در زمینه صنایع دریایی از سال ۶۰ مسکوت مانده بود و کارخانه‌های کشتی ‌سازی بندرعباس، آبادان و بوشهر تقریباً در حال تعطیلی به سر می‌بردند.

صنعت ساخت کشتی سازی در شرکت ایزوایکو بندرعباس

صنعت کشتی سازی در ایران/ایزوایکو-بندرعباس


حدود یک میلیارد دلار امکانات و تجهیزات کارخانجات دریایی بدون استفاده مانده بود، کل پروژه های دریایی در حال اجرا حدود ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشتی‌سازی و مهندسی دریا بیکار بوده و نمی‌توانستند شغل مناسبی بیابند، بخش اعظم قراردادهای پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های نفتی در خلیج‌فارس در اختیار خارجیان قرار داشت و این امر ارز قابل توجهی را نصیب کشورهای خارجی می‌کرد، اطلاعات موجود از بخشهای مختلف صنایع دریایی، آمار و ارقام مرتبط با ناوگان دریایی کشور بسیار اندک و غیر قابل اعتماد بودند.
با توجه به مطالب فوق انجمن مهندسی دریایی ایران از سال ۱۳۷۷ با همت و تلاش جمعی از دلسوزان این صنعت، اساتید دانشگاهی، متخصصان و کارشناسان برای ارتقاء، توسعه و گسترش این صنعت فرابخش و راهبردی تأسیس و شروع به فعالیت نموده است. انجمن مهندسی دریایی از بدو تأسیس و با توجه به رسالت و وظیفه‌ای که بر عهده داشت ضروری دانست برای آشنایی هر چه بهتر مسئولین اجرایی کشور با این صنعت فراموش شده و شناسایی چالش ها، مشکلات و مسائل با حضور همه ارگانهای دولتی و غیر دولتی در جهت حل آنها کوشش نماید.

در این خصوص و به تشخیص خیلی از کارشناسان برگزاری همایش‌هایی تحت عنوان همایش صنایع دریایی می‌تواند محل مناسبی برای طرح مسائل و تدوین روشهای ارتقاء و توسعه این صنعت باشد. بر این اساس این انجمن شروع به برگزاری همایش‌های صنایع دریایی نمود و برگزاری اولین همایش در سال ۷۸ با حمایت سازمان برنامه و بودجه، دفتر مطالعات علمی و صنعتی ریاست جمهوری با استقبال خوبی از طرف مسئولین وقت همچون سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های دفاع، صنایع و معادن، راه و ترابری، فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش و مدیران ارشد دریایی قرار گرفت و با تشکیل هیأت رئیسه همایش، هدایت و برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه‌ باشکوه‌تر این همایش را بر عهده گرفتند. از آن تاریخ تاکنون ۲۰ همایش را در تهران، بندرعباس، بوشهر، جزیره کیش، استان مازندران، استان خوزستان و استان گیلان برگزار گردیده است و به اذعان خیلی از متخصصان، کارشناسان و حتی برخی از مسئولین و مدیران، این همایش‌ها نتایج نسبتاً قابل قبولی داشته و تعامل و همکاری خوبی در بخش‌های مختلف اجرایی جهت حل مسائل و مشکلات بوجود آمده است.

بیستمین همایش صنایع دریایی-آذر 98-جزیره کیش

بیستمین همایش صنایع دریایی/آذر ۹۷/جزیره کیش

با توجه به تصویب لایحه حمایت از توسعه صنایع دریایی بعد از سالها تلاش و پیگیری در مرداد ماه سال ۸۶ و بسیاری از پتانسیل های مورد نیاز توسعه و پیشرفت صنایع دریایی در کشور مانند امکانات سخت‌افزاری و نیروهای تحصیل کرده که در حال حاضر مهیا می باشند، امید است با برگزاری ۲۰ سال مستمر همایش و نمایشگاه های صنایع دریایی، بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی در ۱۳ تا ۱۵ آذر ماه سال جاری بتواند اجتماع کاملی از کلیه مدیران ارشد مرتبط با موضوع بوده و به اهداف و نتایج مورد انتظار دست یابد.
رسیدن به افق‌های دوردست و روشن، تلاش و همکاری خستگی‌ناپذیر همگان را طلب نموده و در نهایت، “توسعه صنعت راهبردی دریایی نه تنها همت و تلاش بلکه نیازمند عزم ملی و سیاستگذاری در سطوح بالای کشور است”.

بیست و یکمین همایش صنایع دریایی - جزیره قشم