کمیته قطعنامه

***      ***      ***

قطعنامه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی

۱۱ تا ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ جزیره قشم

۱٫ اساتید محترم دانشگاه‌ها، مدیران موفق و دانشجویان دریایی، محرک اصلی توسعه دریایی کشور می‌باشند. از ریاست محترم جمهور می‌خواهیم تا زمینه جلب مشارکت حداکثری ایشان در تدوین برنامه‌ها را فراهم نماید. در این راستا حمایت، تسهیل و تشویق انجمن‌های مردم نهاد که محل تجمیع ایده‌ها و تضارب آرا هستند ضروری بوده و مقتضی است تا رقابت دولت با بخش غیردولتی اکیدا منع شده و بودجه‌های دولتی صرف اموری که به‌خوبی توسط انجمن‌ها اداره می‌شود نگردد. ضمنا ایجاد شفافیت لازم در فعالیت دستگاه‌ها و مکانیزم پاسخگویی به جامعه دریایی توسط نهادهای متولی، تمهید گردد.

۲٫ با توجه به عدم هماهنگی و عدم تمرکز در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی ارگان‌های کشور در حوزه‌های مختلف دریایی و نیز با توجه به کارایی اندک شورای عالی صنایع دریایی کشور در ساختارهای موجود، از دولت محترم درخواست داریم ساز و کار ایجاد یک مدیریت یکپارچه دریایی در قالب معاونت رئیس جمهور یا وزارت دریاداری را برنامه‌ریزی و ابلاغ نماید.

۳٫ فعالیت‌های حوزه فرابخش دریایی پذیرای انعکاسی از همه فعالیت‌های خشکی است و نیازمند همدلی و هم‌افزایی همه ذینفعان، سازمان‌های دولتی و حکومتی اعم از کشوری و لشکری است از این رو برای ایجاد هماهنگی کلان میان طیف گسترده کنشگران این عرصه، نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بیش از هر زمان احساس می‌شود. با پیگیری‌های جامعه دریایی ایران، پیرو فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) ساز و کار بررسی و تدوین مفاد این سیاست‌گذاری در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است. در این راستا انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن تشکر از این اقدام داهیانه، از جامعه دریایی و تمامی فعالان و ذی‌نفعان دعوت به عمل می‌آورد برای انعکاس دیدگاه‌های خود از طریق انجمن نیز اقدام نمایند.

۴٫ به منظور توسعه پایدار و دانش مدار صنایع دریایی،  تقویت و تشویق واحدهای نوپا (استارتاپ) به عنوان کانون‌های خلاقیت و نوآوری فناورانه باید مورد توجه قرار گیرد. ایجاد فرصت‌های شغلی مبتنی بر خلاقیت فردی و قابلیت کار گروهی و تشویق عناصر اکوسیستم کارآفرینی خلاقانه و فناورانه و مراکز نوآوری دریایی در دستور کار انجمن قرار دارد. از کارفرمایان و شرکت‌های دریایی تقاضا داریم به منظور رفع نیازمندی‌ها و تقاضاهای خود، به این مهم توجه نموده و ساز و کار رفع نیاز را از طریق واحد های نوپا (استارت‌آپ‌ها) در دستور کار قرار دهند.

۵٫ پهنه آبی سرزمین ایران دارای ظرفیت بالا و مستعد توسعه و پیشرفت بیش از پیش ژئوتوریسم و اکوتوریسم دریایی است. از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهیم به حوزه‌های فرهنگی دریایی، سواحل و جزایر ایران اهتمام ویژه داشته و برنامه اجرایی افق ۱۴۰۴ مربوط به گردشگری دریایی (موزه‌های دریایی، صنایع دستی دریایی، باستان‌شناسی دریایی) به ویژه تفریحات و رویدادهای دریایی را با همکاری ارگان‌های دریایی کشور ارایه نماید.

۶٫ با توجه به اهمیت نمادهای شهری در جذب گردشگر و توسعه شهری، از استانداران محترم استان‌های ساحلی تقاضا داریم ضمن توجه بیشتر به مباحث آمایش سرزمین، احداث مجتمع‌های گردشگری دریایی در شهرهای ساحلی را با تاکید به ایجاد نمادهای شهری دریا پایه در دستور کار قرار دهند. در این رابطه تعاملات بین‌المللی و ملاحظات زیست محیطی و مدیریت مناطق ساحلی مورد توجه قرارگیرد.

۷٫ در راستای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، جهت فعال‌سازی صنایع دریایی کشور، ضروری است تا نیازهای مهم کشور به شناورها و تأسیسات فراساحلی احصاء شده و با پشتیبانی وزارت صمت، قراردادهای لازم برای تولید این تجهیزات منعقد شده و به‌صورت ویژه و با کاهش بروکراسی حاکم بر منابع صندوق توسعه ملی و حذف شرایط سختگیرانه بانک‌های عامل در تعیین وثایق، اجرایی شود.

 

***      ***      ***

محورهای اصلی پیشنهادات واصله

 

برای تدوین پیش نویس مفاد

 

قطعنامه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی

۱۱ تا ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ – جزیره  قشم

 

برخی موضوعات پیشنهاد شده:

 

– شفافیت و پاسخگویی در عرصه فعالیتهای دریایی

– حفظ سرمایه های اجتماعی و جلوگیری از تخریب آن

– سیاست‌های کلی نظام در حوزه دریاها

– توسعه و پیشرفت متوازن مناطق ساحلی و جزایر

– مقابله با تحریم های دریایی و فشارهای خارجی

– دیپلماسی عمومی دریایی و نقش متخصصین دریایی

– حضور بخش خصوصی واقعی در حوزه کسب و کارهای دریایی و بندری

– واکاوی رفتار ایران در فرایند تصویب کدها و کنوانسیون های بین المللی دریایی

– علل انفعال مراکز تصمیم سازی و قانونگذاری داخلی در دریا

– سرمایه های انسانی و شرایط احراز در انتخاب مدیران دریایی ایران

– بیمه های دریایی؛ بیمه های مرتبط با کسب و کارهای  دریایی و بندری

– مدیریت ریسک در فرایند انواع بیمه های دریایی

– بررسی فناوری های نوین دریایی و مورد نیاز صنایع دریایی

– توسعه مراکز علم و فناوری و شرکت های نوپای دریایی (Startups)

– اقتصاد دریا و موانع جذب سرمایه گذاری خارجی

– توسعه گردشگری ساحلی و دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور

«تعطیلات زمستانه» برای توسعه گردشگری در مناطق ساحلی جنوب

 – تقسیمات کشوری و تغییرات استانی در جنوب کشور

– توسعه و پیشرفت جنوب شرق کشور، سواحل مکران و بندر جاسک و بندر چابهار

– کشتی ­سازی حلقه اصلی زنجیره توسعه فعالیتهای دریایی و صنعت فراموش شده

– تعمیرات کشتی در سواحل مکران

 – ارتقاء شناورهای سنتی

– دانشجویان دریایی؛ بیم ها و امیدها

– لزوم تدوین یک نقشه راه برای دانشکده­ های دریایی و جذب دانشجویان

– بازبینی سیلابس درسی رشته مهندسی دریایی

– روشهای نوین جلوگیری از خوردگی

– تأمین سوخت کم سولفور

– بازگشت به رویکرد علمی در حوزه صنایع دریایی

– نقد و بررسی عملکرد ارگان های دریایی ایران؛

انجمن ها و اتحادیه های دریایی (به ویژه انجمن مهندسی دریایی ایران)، وزارت علوم تحقیقات و فناوری،دبیرخانه شورای عالی عتف، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، صندوق توسعه صنایع دریایی، ایزوایکو، اروندان و صدرا، شرکت‏های خصوصی کشتی ‏سازی، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان گسترش، مراکز آموزشی و پژوهشی دریایی و دانشگاه‏های استان‏های ساحلی، موسسات رده‌بندی داخلی به ویژه موسسه رده‌بندی ایرانیان، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته (بخش دریایی) و …

 

 

لطفاً موضوعات مرتبط و مورد نظر خود را در خصوص «قطعنامه ۲۱ام» پیشنهاد دهید.

 

پیشنهادات خود را به  پست الکترونیکی PR@iame.ir یا شبکه اجتماعی با نشانی iRame@ ارایه کنید.

 

 

 

***      ***      ***

قطعنامه بیستمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی

۲۶ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۷ جزیره کیش

 

۱ – به‌منظور تحقق اهداف توسعه پایدار دریایی و هم‌افزایی، همدلی و همراهی همه کشور با آن، پیشنهاد می‌شود سیاست‌های کلی نظام در دریاها تدوین شود و اسناد توسعه‌ای حوزه‌های مختلف دریایی، همگرا و عملیاتی گردد.

 

۲ -صنایع ساخت شناور و سازه‌های دریایی، صنایع فراساحلی، کشتیرانی و بنادر به‌عنوان یک بخش استراتژیک، اولین هدف تحریمی دشمن قرار گرفته است و سازوکارهای موجود برای حمایت از آن کافی نیست. بنابراین، ضروری است این بخش استراتژیک با ایجاد یک سازوکار خاص و کارآمد از حمایت همه‌جانبه و ویژه ارکان کشور به‌منظور ایجاد وحدت نظر برخوردار باشد تا بتواند نقش بایسته خود را در صنعت، اقتصاد، اشتغال و خدمات ایفاء نموده و با فشارهای خارجی مقابله موثر نماید.

 

۳ – ارتقاء سهم صنایع دریایی در اقتصاد کشور مورد تاکید است. در این راستا جهت توسعه اقتصاد دریا ضروری است تا قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور، به‌صورت کامل و یکپارچه اجرا گردد. همچنین طراحی سازوکارهای تحریک تقاضا و نیز حرکت موثر  شورای عالی صنایع دریایی و صندوق توسعه صنایع دریایی در مسیر مأموریت‌های قانونی و تحقق اهداف پیش بینی شده برای آن‌ها، مورد تاکید است.

 

۴ – با توجه به مسئولیت اجتماعی موسسات رده‌بندی داخلی در تحقیقات علمی و توسعه کیفی استانداردهای دریایی، اداره و مدیریت این موسسات با استفاده از سیستم‌های جمعی و تضمین کننده اجرای صحیح قوانین، شفافیت مالی و ارتقاء سطح کیفیت و ایمنی مورد تاکید است. در این راستا رفع ابهامات اساسنامه‌ای و برگزاری انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان که تاخیر چندساله دارد مورد درخواست است.

 

۵- در زمینه‌های علمی در حوزه صنایع دریایی به کمک اساتید، محققین و دانشجویان دانشگاه‌ها، رتبه‌های بسیار خوب بین‌المللی از نظر تعداد مقالات منتشره در حوزه “مهندسی دریایی” حاصل شده است. بدین‌وسیله بر مشارکت همه دانشگاهیان دریایی در زمینه توسعه کیفیت مقاله و افزایش میزان ارجاعات به مقالات ایرانی تاکید می‌شود.

 

۶- از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تقاضا می‌شود تا با توجه به ادغام ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، سازوکار جدید حمایت از فناوری‌های دریایی را با مشارکت دانشگاه‌ها و انجمن مهندسی دریایی ایران و سایر انجمن‌های مرتبط ایجاد نماید. مشارکت همه دانشگاهیان دریایی در زمینه توسعه تکنولوژی در قالب توسعه محصول از طریق استارت آپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست می‌گردد.

 

۷- برنامه‌ریزی برای مدیریت تعمیرات و نگهداری تخصصی از زیرساخت‌ها و دارایی‌های دریایی کشور، حفاظت از محیط‌زیست دریایی، توسعه بیمه‌های تخصصی دریایی و استفاده از سیستمهای نوین جلوگیری از خوردگی مورد تاکید است.

 

۸ – ضروری است سازمان بنادر و دریانوردی، نسبت انجام وظایف حاکمیتی و توسعه‌ای خود اهتمام ورزد و از تصدی‌گری و مداخله در امور بخش غیردولتی پرهیز نماید.

 

۹- توسعه انسانی مهم‌ترین فاکتور توسعه در هر بخش است لذا تاکید می‌شود که همه ارکان کشور باید در حفظ سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش دریایی میهن عزیزمان تلاش نمایند و  ظرفیت‌های دانشجویان دریایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

۱۰ – ضروری است دارایی‌های معنوی و مادی انجمن مهندسی دریایی ایران در اختیار هیات مدیره منتخب قرار گیرد تا تشتت به وجود آمده در جامعه دریایی ایران خاتمه یابد. در این راستا تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای مصادره به مطلوب نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی ایران که مالکیت آن متعلق به انجمن مهندسی دریایی ایران است، مورد اعتراض جدی است. زمان و محل برگزاری نمایشگاه سال آتی راسا توسط انجمن مهندسی دریایی ایران و بر اساس منافع اعضای انجمن تعیین خواهد شد.

 

***      ***      ***